:::: MENU ::::

अनुच्छेद 99 के बारे में  खबरों में क्यों? संयुक्त राष्ट्र महासचिव ने अंतरराष्ट्रीय शांति और सुरक्षा के खतरों को संबोधित करने के लिए संयुक्त ...

Accounting : 
The systematic and comprehensive recording of financial transactions pertaining to a business.  
Accounting also refers to the process of summarizing, analyzing and reporting these transactions.  
The  financial statements  that summarize  a  large  company's  operations,  financial  position  and  
cash flows over a particular period are a concise summary of hundreds of thousands of financial  
transactions it may have entered into over this period. Accounting is one of the key functions for  
almost  any  business;  it may  be  handled  by  a  bookkeeper  and  accountant  at small firms  or  by  
sizable finance departments with dozens of employees at larger companies. 
Objectives of Accounting : 
Objective  of  accounting  may  differ  from  business  to  business  depending  upon  their  specific  
requirements. However, the following are the general objectives of accounting. 
i) To keeping systematic record: It is very difficult to remember all the business transactions that  
take  place.  Accounting serves  this  purpose  of  record  keeping  by  promptly  recording  all  the  
business transactions in the books of account. 
ii) To  ascertain the results of the operation: Accounting  helps in  ascertaining result i.e., profit  
earned or loss suffered in business during a particular period. For this purpose, a business entity  
prepares  either  a Trading  and Profit  and Loss  account  or  an Income  and Expenditure  account  
which shows the profit or loss of the business by matching the items of revenue and expenditure  
of the some period. 
iii) To ascertain the financial position of the business: In addition to profit, a businessman must  
know his financial position i.e., availability of cash, position of assets and liabilities  etc.  This  
helps  the  businessman  to  know  his financial strength.  Financial statements  are  barometers  of  
health of a business entity. 
iv) To portray the liquidity position: Financial reporting should provide information about how  
an enterprise obtains and spends cash, about its borrowing and repayment of borrowing, about its  
capital  transactions,  cash  dividends  and  other  distributions  of  resources  by  the  enterprise  to  
owners and about other factors that may affect an enterprise’s liquidity and solvency

0 comments:

Popular Posts